44. Kékszalag - Csúcsdöntés

2012.07.05/Közel hatszáz hajóval rajtolt el a 44. Kékszalag mezőnye. Végig a többtörzsű hajók uralták a versenyt, megdőlt az 1955-ös csúcs, a Józsa Márton kormányozta kétárbocos katamarán hat percet faragott a rekordból. A füredi hajó, a Principessa harmadik lett.  Litkey Farkas törött árboccal feladta a versenyt. Videó.

 

Csúcsdöntés a Kékszalagon! A győztes a Józsa Márton kormányozta, Paulovits Dénes építette egyedülálló vitorlás, a Fifty-fifty nevű hajó lett, 10 óra 34 perc 15 másodperces idővel. Ezzel hat percet vert a Nemere II 75-ös cirkáló 1955-ben felállított 10 óra 40 perces idejére. A tízszeres győztes Litkey Farkas a cél előtt a második helyen szenvedett árboc törést.

A gyors egységek, a katamaránok és a kiülőkerettel versenyző liberák hamar elszakadtak a többiektől, és a gyenge szél ellenére 11 óra körül vették a kenesei bóját. A mezőnyön belüli sebességkülönbséget jól jellemzi, hogy az utolsó hajó este 20 óra körül még nem érte el ezt a pályajelet.

A nap folyamán többnyire gyenge szél fújt. Az élen szoros versenyt vívott a Fifty-Fifty, a Budapest Bank, a füredi Principessa nevű libera, Petrányi Zoltán brands.hu nevű katamaránja és a német Helge Sach kéttesű hajója. Az élboly délután négy órára érte el a keszthelyi fordítóbóját, ekkor Litkey Farkas vette át a vezetést. A Keszthelyi-öblöt elhagyva azonban kiváló vitorlázással élre állt Józsa Márton a Fifty-Fiftyvel. A hajó a megélénkülő szélben egyre gyorsabb lett, átvette a vezetést, és a Tihanyi-szorosig növelte az előnyét. A szél kissé megerősödött, és látni lehetett, hogy akár az 55 éves rekord is megdőlhet. A Füred tévé videója a versenyről, nyilatkozik a győztes!

Szombat reggel kilenc óráig – nem-hivatalos adatok szerint – 474 hajó teljesítette az idei Kékszalag távját. Mintegy száz hajó feladta a versenyt.
A legjobb hagyományos építésű hajó az Irokéz 70-es cirkáló lett 11. helyével. A 75-ös cirkálók nagyon várt küzdelmét a Sirocco nyerte, amely Cittel Lajos kormányzásával 0 óra 33 perckor a 13. helyen futott be. A felújítása után a héten újra vízre került Lillafüred 3 óra 22 perckor, a rekorder Nemere II. 03:47-kor ért a finisbe. Az első Asso99 osztályú hajó az olimpiai bronzérmes Detre Szabolcs vezette Infla Deus lett, amely abszolútban 15-nek érkezett a célba. Teljes eredménylista alul csatolva.

- A hajó nagyon gyors volt, a 10 csomós szélben elértük vele a 24 csomós sebességet is. A győzelmet egy kiváló tervező és hajóépítő, Paulovits Dénes és remek csapatunk együttműködésének köszönhetjük. Nagyon boldog vagyok – mondta a befutó után a fedélzeten rögtönzött ünneplés során Józsa Márton, a hajó kormányosa.

A Fifty-Fifty-t Litkey Farkas Budapest Bank hajója követte a második helyen, ám mintegy másfél kilométerrel a cél előtt a hajónak egy súlyos technikai hiba, egy törés miatt fel kellett adnia a küzdelmet. Így az ezüst a Petrányi Zoltán kormányozta brands.hu nevű katamaránnak jutott, a harmadik helyen pedig a balatonfüredi hajó a Principessa futott be, amelyet Rauschenberger Miklós vezetett.

A leggyorsabbak célba érkezésével nem ért véget a Kékszalag. A verseny szombat reggel 9 óráig tart.

Most már a parti programoké a főszerep. A mólónál vitorlás-, és borfalu valamint kézműves kiállítás, a szombati eredményhirdetés után pedig koncertek a Tagore sétányon felállított szabadtéri színpadon. Részletes program itt.

Reggel kilenc órakor elrajtolt a 44. Kékszalag vitorlásverseny mezőnye. A közepes erősségű északkeleti szélben közel hatszáz hajó vágott neki a mintegy 150 kilométeres távnak. A leggyorsabbak csütörtök este érhetnek a füredi mólónál kialakított célba.

A Balaton-kerülő vitorlásverseny résztvevői először keleti irányban vitorláznak, ahol kerülniük kell egy Balatonkenese előtt elhelyezett bójasort. Innen Siófok érintésével a Balaton nyugati vége, Keszthely az irány, ahonnét ismét a Tihanyi-szoroson keresztül vitorláznak vissza a balatonfüredi célig. A résztvevőket a navigálási és széltaktikai kihívás mellett várhatóan az időjárás is próbára teszi majd.

Az idei Kékszalag nyílt verseny, így igazán esélyesnek a legmodernebb hajóépítési elvek alapján készült többtestű hajók számítanak. Egy ilyen katamaránnal indul a tízszeres magyar Kékszalag-győztes Litkey Farkas is.

 

Korábbi hír

A Magyar Vitorlás Szövetség több mint félezer hajót vár a legnagyobb hazai vitorlásversenyre. A hagyományokkal szakítva, immár második éve csütörtökön – idén tehát július 5-én, 9 órakor – rajtol a Kékszalag mezőnye a móló elől, hogy végig-vitorlázza a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távot. A szél függvényében a legjobbak befutására csütörtök este és éjjel lehet számítani a kivilágított móló előtt. Ezután szombat reggel kilenc óráig lehet még érvényesen célba érni.
A rekordot 10 óra 40 perces idővel, 1955 óta a Nemere II tartja, amely felújítva idén is nekivág a légvonalban 145 kilométeres távnak.

A Kékszalag eseménysorozat július 4-én, szerdán kezdődik a Kékpántlikával.

A tavalyi versenyhez képest 15 centiméterrel alacsonyabb most a Balaton vízállása, amely a nagyobb testű és merülésű hajóknak komoly problémát okozhat, még a megfeneklés lehetőségével is számolnia kell a vitorlázóknak. Lehet, hogy ez lesz az idei versenyen az egyik döntő tényező vagy éppen a teliholddal érkező kiszámíthatatlan időjárás változás?

A győzelemre is esélyes füredi hajó a Principessa megerősített csapattal készül a versenyre. A kormányos Rauschenberger Miklós sokszoros bajnok és Nagy R. Attila csapatvezető mellett a hajón lesz Sárközy András hétszeres magyar bajnok, sokszoros válogatott, Oroszlán Gábor és Oroszlán Péter Európa-bajnokok, sokszoros magyar bajnokok, válogatott kerettagok, valamint Weöres Szabolcs korábbi Kékszalag abszolút győztes, Földkerülő HKC abszolút győztes, sokszoros magyar bajnok.

- A Balaton medre változatos, hol mélyebb sávok, gödrök, hol pedig hordalékkúpok, úgynevezett padok, marások alakulnak ki. Ezek a felszínről nem láthatóak, csak a tapasztaltabb hajósok ismerik a víz alatti viszonyokat. A Szentkirályi-Principessa is a nagy merülésű hajók közé tartozik, így a csapatnak fel kell készülnie a váratlan és kockázatos szituációkra, autós hasonlattal élve a kézifékes megállásokra. A hajó ugyanis képes akár 20-25 csomós (40 km/ó) sebességre is felgyorsulni, ami a vízen már óriási tempónak számít. Ezzel a sebességgel közlekednek a vízisízőket húzó motorcsónakok is. Ha ennél a sebességnél a hajó stabilitását biztosító uszony elakad a mederben, a rohanó Principessa azonnal megtorpan, s a rajta lévő tárgyakra és a legénységre a fizikai erők pontosan úgy hatnak, mint az autó utasaira blokkolásnál – fogalmazott Rauschenberger Miklós kormányos.

Nagy kérdése a versenynek az is, hogy a katamaránokkal felduzzasztott mezőnyben, hogy szerepel majd a Kékszalag legsikeresebb vitorlázója, a tízszeres bajnok Litkey Farkas.

- A katamaránunk a modern karbontechnológiának köszönhetően 140 kilóval könnyebb lett, úgyhogy bízom az újabb sikerben" - nyilatkozta az MTI-nek Litkey Farkas, aki kisebb hezitálás után döntött úgy, hogy ezúttal is elindul a versenyen.

A Kékszalag évek óta Európa legnagyobb tókerülő versenyeként, hazánk öt legismertebb rendezvénye között van. A több mint 3000 versenyző között évről évre több világsztár is rajthoz áll. Az esemény több tízezer nézőt és érdeklődőt vonz nyáron a Balaton partjára.

A 44. Kékszalag Nagydíj legnagyobb kérdése újra csak az, hogy megdőlhet-e az 1955-ben felállított Kékszalag-rekord? Akkor a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a légvonalban 145 kilométeres távot. Hihetetlennek, hogy a csúcsidő – amelynek körülményeit és megtörténtét sokan vitatják – ilyen hosszú múltra tekint vissza, hiszen a mai modern versenyhajók sokkal gyorsabbak, mint a csúcstartó. Ám a sikerhez az is szükséges, hogy a verseny napján a teljes Balatonon megfelelő irányú és erejű, egyenletesen jó szél fújjon, ami igen ritkán fordul elő.

A verseny legnagyobb esélyesei persze idén is a modern hajók. 2010-ben állhattak rajthoz először a mai technikai szinten leggyorsabb, többtestű versenyvitorlások: a kéttestű katamaránok, és a háromtestű trimaránok. Ezek részvételét 2013-ig a páratlan években nem engedik meg a szabályok, ám 2014-től végképp, minden évben nyílt lesz a verseny. Mivel idén is szabadon rajthoz állhatnak a többtestűek, ezért egyre több külföldi versenyző részvételére is számítanak a rendezők.

A Kékszalagra hagyományosan nem csak külföldről érkeznek modern versenyhajók. A verseny minden évben megmozgatja a magyar tervezők és hajóépítők fantáziáját. Rendszeresen jelennek meg egyedi, győzelemre törő különlegességek, most is lesznek újdonságok a vízen.

- Legalább ilyen fontos azonban az a sportteljesítmény, amelyet a lassúbb hajók legénysége nyújt, akik sokszor másfél-két napot töltenek az időjárás viszontagságainak kitéve a vizen. A Kékszalag nem csak a győztesek, a leggyorsabb hajók versenye. Itt egy időben, egy pályán versenyeznek világbajnok vitorlás sztárok és amatőrök – mondta el Szoják Balázs, a Kékszalag főrendezője, aki hozzátette: nagy távolsági verseny befutója után a 2szalag katamarán regatta futamai kezdődnek. A regattán a Kékszalagról az ott érvényes alsó méretkorlátozás miatt kimaradó kisebb katamaránok partközeli versenyét figyelhetik az érdeklődők.

A Kékszalag szervezői idén is folytatják a tavaly megkezdett jótékonysági akciójukat. A verseny rendezői a Hospice Alapítvány gyermekhospice tevékenységét támogatják, és felhívták a résztvevő versenyzők figyelmét, hogy a nevezéskor maguk is járuljanak hozzá ehhez a nemes célhoz.
- Ha minden versenyző csak ezer forinttal támogat minket, akkor tíz vitorlázó – egy nagyobb hajó legénysége – támogatásával már két betegnek és családjának tudunk otthonában magas szintű ellátást – fájdalomcsillapítást, lelki támaszt, tüneti kezelést – biztosítani, hogy a család az utolsó percig együtt lehessen – így Liptai Claudia színésznő, műsorvezető, aki az alapítvány képviseletében várja majd az adományokat.

Tények és adatok a Kékszalagról

Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is.

Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.

A Kékszalagon versenyzők létszáma folyamatosan növekszik. 2010-ben már 623 hajó állt rajthoz. A Kékszalag távja légvonalban 145 kilométer, persze a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A verseny limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot. A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot.

A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tíz győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán. Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét. Rendszeresen indulnak női csapatok is a versenyen.

balatonfured.hu

PROGRAMOK
2017-12-16 18.00

Faludy György versei Hobo modorában.

2017-12-21 17.00

Ladányi Tamás asztrofotós könyve.

2017-12-19 19.00

55 éves a legendás zenekar.

IDŐJÁRÁS ELŐREJELZÉS


7℃
km/h
 
Hirdetés

Hirdetés

Napi menü Füreden

Hirdetés

Hirdetés

Agora
Zeneszerető 2017.12.14/
Az adventi programok sorában kellemes szórakozást nyújtott a város gyermekkórusainak a Füred Dixieland Band-del közös karácsonyi hangversenye. Hiányoltam viszon...
Közmeghallgatas 2017.12.13/
Talán Arács nem Füred? Gondolja, nem engedik be? Elég viccesen érvel. A versenyszferaban így szokás?
útfelújításnak 2017.12.13/
Hová siet? Ha negyven helyett ötvennel megy Arácsról Csopakra, akkor épp egy perccel ér hamarabb! A baleseti kockázat viszont nagyobb lesz. Megéri?