Kékszalag - Újra Litkey Farkas a győztes

2016.07.14/Litkey Farkas tizenkettedszer győzött a Kékszalagon, először nyert katamaránnal, megelőzve a verseny rekordját tartó, Józsa Márton kormányozta Fifty-Fiftyt. A nevezett hajók közül többen visszaléptek a versenytől, az esélyes katamaránok némelyike már a parton megsérült a szerda esti viharban.

A versenyt Litkey Farkas vezette Festipay nevű hajó nyerte, a győztes idő 8 óra 34 perc 06 másodperc, ami több mint egy órával elmaradt a korábbi rekordidőtől. A 12. győzelmét ünneplő Litkey először nyert a versenyen katamaránnal. Józsa Márton vezette Fifty-Fifty hat perc hátránnyal szerezte meg a második helyet. A rekordernek a viszonylag gyengébb szélben nem volt esélye a győzelemre. Harmadikként a Kaiser Kristóf irányította Extreme Sailing Team futott be.

- Jó érzés a győzelem, még barátkozom vele. Nagyon kellett figyelni, hogy a végén egyben tudjuk behozni a hajót a célba. Óvatosan kezdtünk, de látva, hogy nem érkezett meg az ígért erős szél elkezdtünk gyorsan vitorlázni. Ez bejött. Rengeteget készültünk a versenyre, sok-sok edzés van a hátunk mögött. Jó vitorlázni ezzel a katamaránnal, indulunk jövőre is - nyilatkozott a célban Litkey Farkas, aki hozzátette: a Fifty-Fifty erősebb szélre készülve, olyan vitorlázattal indult a versenyen, ami a vártnál gyengébb szélben nem teljesített igazán jól.
Részletes eredmények itt.

Az eredményhirdetést a szakadó eső miatt a Gyógy tér helyett a görög faluban, a Sundance rendezvénysátorban tartják meg, július 16-án, szombaton hat órakor.

Csütörtök reggel 9 órakor, mintegy négyszázötven hajóval rajtolt el a 48. Kékszalag mezőnye Balatonfüredről. A rajt előtt vízi jetpack-es bemutatót tartottak, a búvárnak látszó férfi szaltózott, repült majd fejest ugrott a Balatonban.
Az időjárás külön nehézséget okozott a versenyen: szerda este egy komoly károkat okozó, jégesőt és viharos szelet hozó, hidegfrontot megelőző zivatarzóna vonult át a Balaton térségén, s nem lehetett tudni, milyen erősségű szélre kell majd számítani a verseny idején.

Fotógaléria a rajtról. Katt a kis képre.

Kékszalag rajt

A szerda esti vihar komoly károkat okozott: több hajó – köztük néhány esélyes is, mint például a Fifty-Fifty – már a parton megsérült. A parton is jelentős károkat okozott a vihar, megrongálta a kitelepülők sátrait, megtépázta a fákat, tönkretette a Vitorlás téren felállított led falat. Részletek, fotók itt.


Korábbi híreink

A verseny szervezői, a Magyar Vitorlás Szövetség és partnerei, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata mindent megtettek azért, hogy az erős szél ellenére is biztonságban célba érjen minden résztvevő. Több közleményben is felhívták a figyelmet arra, hogy csak azok vágjanak neki a távnak, akik hajójukat alaposan felkészítették ilyen körülményekre is, és gyakorlott legénységük van. Emellett fontos, hogy minden biztonsági és kommunikációs eszköz is bevetésre előkészítve rendelkezésre álljon a fedélzeten.

A versenyszabályzat módosítása miatt várhatóan ez volt az utóbbi évek leglátványosabb rajtja, ugyanis a végső győzelemre is esélyes hajók közel a mólóhoz rajtoltak.

Részletes program itt.

A Tagore sétányon igazi gasztronómiai örömünnep fogadja a Füredre látogatókat. A VinCe Balaton rendezésében trendi ételeket és válogatott, minőségi borokat kínál a mintegy negyven kitelepülő. A teljes lista itt. A hétvégén rendhagyó programokkal és extra nyitva tartással várják a füredi múzeumok az érdeklődőket. A vitorlások mellett ezúttal is versenyre kelnek a helyi éttermek is, saját Kékszalag-menüvel és borválogatással várják a vendégeket, akik szavazataikkal kiválasztják majd a Kékszalag Éttermét.

A Kékszalag leggyorsabb hajói versenyeznek majd közvetlenül a Tagore sétány előtt, lesz éjszakai, reflektorfényes vitorlásverseny, flyboard bemutató, a rendezvényt pedig utcabál zárja.

A júliusi versenyen összesen 26 hajóosztályban hirdetnek majd bajnokot. Az idei Kékszalag egyik újdonsága, hogy okostelefonon minden hajó útja folyamatosan nyomon követhető lesz.
A Kékszalaghoz kapcsolódó események sorát a Fehér Szalag nyitja, majd július 13-án, szerdán rendezik meg az utánpótlás számára kiírt Kékpántlikát, majd a fesztivált a 2szalag katamarán nagydíj zárja szombaton.

A Kékszalag nemcsak a profi vitorlázók versenye. Önmagában rendkívüli teljesítmény a tó körbevitorlázása, amely a lassúbb hajók számára akár két vízen töltött éjszakát is jelent - néha hőségben és nagyon kis szélben, néha viharos, hideg időben kell kitartania a közel háromezer résztvevőnek.

A versenyen, az 1934-es ötletadók szándékának megfelelően, már nincsenek megkötések, a klasszikus hajóknál jóval gyorsabb katamaránok és a kiülőkerettel versenyző liberák is részt vehetnek a légvonalban 155 kilométeres távon.

A csúcsot a különleges, kétárbocos Fifty-Fifty katamarán tartja, amely 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt futott be a célba 2014-ben. Józsa Márton csapata döntötte meg egyébként a klasszikus Nemere II. 57 éven át érvényes 10 óra 40 perces rekordját is, még 2012-ben. 
Az egytestű rekordot jelenleg a Király Zsolt irányította Raffica tartja, 9 óra 56 perc 46 másodperccel. A kormányos idén is ezzel a hajóval áll rajthoz, mint mondta még nem talált szponzorokat ahhoz, hogy leváltsa hajóját egy gyorsabb katamaránra - jelentette be a Kékszalag sajtótájékoztatóján.

Az abszolút elsőségért folyó, legnagyobb érdeklődéssel kísért küzdelem mellett sokféle hajóosztályban osztanak még díjakat. A verseny sajátossága ezúttal is az lesz, hogy a profi versenyzők, világbajnokok, sokszoros magyar bajnokok együtt rajtolnak a szinte teljesen amatőr csapatokkal. A hagyományos, egytestű hajók illetve a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások együtt a vízen.

Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is. Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.
A Kékszalag távja légvonalban 155 kilométer, de a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A verseny limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot.
A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot. A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tizenegy győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán.
Rendszeresen indulnak tisztán női csapatok is a versenyen. Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét.

A VMSz teljes készültséggel biztosítja majd a versenyt: hét mentőhajójuk és közel ötven vízimentő 48 órán át ügyel a mezőnyre. A verseny mentésirányítási központja a Balatonfüredi Yacht Clubban lesz.

balatonfured.hu

PROGRAMOK
2017-12-16 18.00

Faludy György versei Hobo modorában.

2017-12-21 17.00

Ladányi Tamás asztrofotós könyve.

2017-12-19 19.00

55 éves a legendás zenekar.

IDŐJÁRÁS ELŐREJELZÉS


7℃
km/h
 
Hirdetés

Hirdetés

Napi menü Füreden

Hirdetés

Hirdetés

Agora
Zeneszerető 2017.12.14/
Az adventi programok sorában kellemes szórakozást nyújtott a város gyermekkórusainak a Füred Dixieland Band-del közös karácsonyi hangversenye. Hiányoltam viszon...
Közmeghallgatas 2017.12.13/
Talán Arács nem Füred? Gondolja, nem engedik be? Elég viccesen érvel. A versenyszferaban így szokás?
útfelújításnak 2017.12.13/
Hová siet? Ha negyven helyett ötvennel megy Arácsról Csopakra, akkor épp egy perccel ér hamarabb! A baleseti kockázat viszont nagyobb lesz. Megéri?