Nem vadászni akarunk

2011.03.02/Hol vannak a traffipaxok? Hogyan mérhet a rendőrség, kire milyen szabályok vonatkoznak? Direkt bírságok vagy csak szimpla ellenőrzés? Mostantól a honlapon rendszeresen közöljük a sebességmérések helyét, idejét. Regdon László füredi rendőrkapitány gesztusnak szánja a tájékoztatást.


- Az európai átlaghoz képest még mindig magas az országban a sérüléssel járó közlekedési balesetek száma, a gyorshajtás pedig a leggyakoribb kiváltó ok. Tavaly a füredi kapitányság kistérségében ötven sérüléssel járó baleset történt, közülük három halállal végződött, ez sok. Uniós elvárás, hogy a balesetekre elsősorban kiható úgynevezett három gyilkost: a gyorshajtást, az ittas vezetést és a biztonsági öv használatának elmulasztását rendszeresen ellenőrizzük, és szankcionáljuk. A szigorítás egyértelmű, sok esetben a rendőr már nem is figyelmeztethet, büntetnie kell.

- Milyen eredménnyel járnak az ellenőrzések?

- Az ittas vezetők száma Füreden az országos átlag alatt van, itt javulást értünk el, de ezt rendszeres éjszakai akciókkal sikerült megtartani, volt olyan éjszaka, amikor 10-12 ittas vezetőt állítottunk elő. Ez mára havi szinten 6-10 főre csökkent. A sebességtúllépés azonban még mindig gyakori, a szezonban havonta mintegy négyszáz eljárást kezdeményezünk, átlagos hónapban közel százat, ezek szinte mindegyike már az objektív felelősség körébe tartozik, vagyis jelentős sebességtúllépést jelentenek, és on-line rendszerben az ország erre kijelölt szerve szabja ki a büntetést. Ezért muszáj a folyamatos rendőri jelenlét az utakon, itt a városban minden nap több helyen is mérjük a sebességet, ez az egyetlen eszköz arra, hogy visszaszorítsuk a gyorshajtást. Mivel minden úton nem állhat sebességmérő, de mindenhol be kellene tartani a korlátokat, ezért arra kell az autósokat rávennünk, hogy mindig és mindenhol számítsanak a sebesség ellenőrzésére. Ez az oka a folyamatos helyváltoztatásnak és a civil gépkocsikból való mérésnek.

- Több feltételezés is kering a sebességméréssel kapcsolatban. Eltérő vélekedések vannak arról, hány százalékos sebességtúllépésnél büntetnek. Elárul részleteket?

- A „traffipaxok” műszaki hibahatára 2 km/óra, ezt minden esetben az autós javára írják. Ha valaki a megengedett sebességet 15 km/órával túllépi, akkor az már az objektív felelősség körébe tartozik, ennek szabott ára van, nincs mérlegelés Magyarán, ha valaki 17 km/órával nagyobb sebességgel közlekedik a megengedettnél, akkor a szabályszegésmértékének megfelelően 30-300 ezer forint közötti bírságot kell fizetnie. A sebességhatárokat mindenhol és mindenkinek be kell tartani, de nekünk elsődlegesen az objektív felelősség határát túllépő gyorshajtók kiszűrése a célunk. Tudom, hogy az emberek erről sokszor másként vélekednek, de nyugodt lelkiismerettel mondhatom, nem vadászatként fogjuk ezt fel, egyszerűen csak a már említett magas balesetszám miatt a közlekedési szabályok betartását mindenhol el akarjuk érni. Például bármilyen oknál fogva kint felejtett, már nem indokolt sebességkorlátozó tábláknál a balatonfüredi kapitányság területén nem szoktunk mérni. A táblákat a közútkezelő rendszeresen ellenőrzi, mivel ő helyezi ki. A település határát jelző tábla közelében álló mérő autó sem jelenti azt, hogy a lakott terület táblánál fotózzuk a gyorshajtót, mivel a lézeres mérőberendezés több száz méter akár 1 kilométer távolság felett is képes mérni a sebességet.

- Többen értetlenkednek, miért mérnek rendszeresen az Arácsi úton a Gombás kúriánál?

- A Gombás kúriánál bírósági ítélet kötelezi a közút kezelőjét a 30 km/órás sebességkorlátozásra, az épület védelme miatt. Sajnos, ha a rendőrség nem ellenőrizné ezt, akkor a táblának önmagában nem lenne sebességcsökkentő hatása. Egyébként meg nem titok, hogy minden nap mérünk a városban, egy-két óránként változtatva a traffipaxos autó helyét. A 71-es főúton, a 73-as főúton, a város egyéb útjain, a Köztársaság lakótelepen és az Arad utcában is ellenőrzünk. Sok helyen a lakók kifejezetten igénylik a jelenlétet.

- Általánosságban is számos kritika éri a sebességmérés körülményeit, hol és hogyan mérnek a rendőrök. Ezzel kapcsolatban is egymással ellentmondó híreket hallani. Milyen szabályok vonatkoznak erre?

- Igen, vannak félreértések. Tavaly év elején módosították az erre vonatkozó rendelkezést, a közúti forgalomellenőrzést végző rendőrségi jármű minden, egyébként a KRESZ által tiltott helyen megállhat és várakozhat abban az esetben, ha nem akadályozza a forgalmat. Ennek ellenére a szabálytisztelet közvetítése miatt nem szoktunk járdáról, forgalom elől elzárt területről mérni. Lehet mérni civil autóból, lesötétített üvegű kocsiból, takarásból, sőt akár épületek ablakából is. Nincs erre vonatkozóan semmi tiltás, hiszen a célunk az, hogy mindenhol tartsák be a korlátozást. Nem vagyunk kötelesek közzétenni a traffipaxok helyét és idejét sem.
Itt a városi honlapon minden hónapban látható lesz, hol mérünk sebességet a kistérségben, és milyen büntetésre számíthat, aki jelentősen túllépte a határt. Nem célunk a büntetés, de a közlekedési szabályok betartatása a mi törvényi kötelezettségünk. Nem a legkedveltebb rendőri tevékenysége ez a kollégáimnak, de ha a balesetben megsérült emberek számának a csökkentéséhez így is hozzájárulunk, akkor továbbra is ki fogjuk szűrni a jelentős sebességtúllépőket.

balatonfured.hu

 

 

PROGRAMOK
2017-12-16 18.00

Faludy György versei Hobo modorában.

2017-12-21 17.00

Ladányi Tamás asztrofotós könyve.

2017-12-19 19.00

55 éves a legendás zenekar.

IDŐJÁRÁS ELŐREJELZÉS


7℃
km/h
 
Hirdetés

Hirdetés

Napi menü Füreden

Hirdetés

Hirdetés

Agora
Zeneszerető 2017.12.14/
Az adventi programok sorában kellemes szórakozást nyújtott a város gyermekkórusainak a Füred Dixieland Band-del közös karácsonyi hangversenye. Hiányoltam viszon...
Közmeghallgatas 2017.12.13/
Talán Arács nem Füred? Gondolja, nem engedik be? Elég viccesen érvel. A versenyszferaban így szokás?
útfelújításnak 2017.12.13/
Hová siet? Ha negyven helyett ötvennel megy Arácsról Csopakra, akkor épp egy perccel ér hamarabb! A baleseti kockázat viszont nagyobb lesz. Megéri?